12.09
czwartek
19.00
KONCERT JAZZOWY W CIEMNOŚCI
WYBRAŃCZYK / HOLMLANDER / MISZK (PL / SE)
Patrycja Wybrańczyk – perkusja
Per-Åke Holmlander (SE) – tuba
Emil Miszk – trąbka
Słuchacze będą mogli wziąć udział w koncercie w ciemności, co pozwoli na wyostrzenie zmysłu słuchu i osiągnięcie zupełnie nowych doznań muzycznych. Patrycja Wybrańczyk zaprosiła do współpracy dwóch wybitnych muzyków z kręgów muzyki jazzowej i improwizowanej – szwedzkiego tubistę Per-Åke Holmlandera oraz gdańskiego trębacza Emila Miszka.
Razem z Per-Åke poznała się podczas wspólnego projektu z Pål Nilssen Love’s XXL Workshop Ensemble na Oslo Jazz Festival 2022. Z Emilem zaś od kilku lat współpracują przy okazji wielu projektów oraz współtworzą razem polsko-norweski kwartet PESH.
Koncepcją na koncert w Bytomiu będzie ujęcie free jazzowej improwizacji w formalnych, rytmicznych i melodycznych ramach. Stworzona w ten sposób unikatowa suita, będzie wykonana w zupełnej ciemności, która uwrażliwi słuchacza na wszystkie dźwiękowe niuanse oraz przeniesie w tajemniczy świat dźwięku i akustyki. W muzyce improwizowanej komunikacja jest kluczowym czynnikiem. Brak kontaktu wzrokowego, a jedynie poleganie na zmyśle słuchu rodzi nowe okoliczności oraz wpływa na rozwój wydarzeń czyniąc go zupełnie innym niż zazwyczaj.
O muzykach:
Patrycja Wybrańczyk – perkusistka, miłośniczka grzybobrania i spędzania czasu na łonie natury. Skończyła licencjat na Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Obecnie współtworzy m.in. polsko-norweski kwartet PESH, elektroniczne puck-jazzowe trio Ninja Episkopat oraz wielokrotnie nagradzany polsko-ukraiński zespół kobiecy O.N.E. (nominacja do prestiżowej nagrody FRYDERYK w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku 2021). Koncertuje regularnie na polskich i europejskich scenach jazzowych, czasami również poza rodzimym kontynentem. Występowała m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Uzbekistanie, Festiwalu Jazzowym w Atenach (Grecja), Festiwalu Jazzowym w Winnicy, Lviv Jazz Days (Ukraina), Opus Jazz Club (Węgry), Festiwalu Jazz Jantar, NOSPR (Polska), Copenhagen i Aarhus Jazz Festival (Dania) czy Oslo Jazz Festival (Norwegia).
Per-Åke Holmlander – jako improwizator współpracował z takimi artystami jak Eje Thelin, Marilyn Crispell, Paul Lovens, Folke Rabe, Phil Minton, Sten Sandell, Sven-Åke Johansson, Gunter Christmann, Kjell Westling, Keith Rowe, Georg Riedel, Position Alpha, The Swedish Radio Jazz Group, Barry Guy New Orchestra, Ken Vandermark – Territory Band & Resonance Ensemble, London Jazz Composers Orchestra, Peter Brötzmann Chicago Tentet, Swedish Azz, Fredrik Ljungkvist i jego Yun Kan 5 & 10, Fire! Orchestra… oraz wieloma innymi. Holmlander często pracuje z muzyką teatralną. Czasami występuje solo, a regularnie współpracuje z własnym zespołem Carliot – It’s Never Too Late Orchestra, Paal Nilssen-Love Large Unit, Fish & Steel, a ostatnio z Gabrielle Mitelli – E.G.O. – European Galactic Orchestra, Parti & Minut, Inner Ear, Torden Kvartetten i zespołami Mats Gustafsson NU & Hidros. Per-Åke wziął udział w nagraniu ponad 120 płyt i 1800 przedstawieniach teatralnych. Koncertował w 39 krajach i od grudnia 2008 roku jest członkiem rządowej organizacji Musikalliansen.
Emil Miszk – trębacz, propagator muzyki improwizowanej. Miłośnik szerokiej perspektywy i długiego dystansu. Patrzy na rzeczy pod różnym kątem. Prowadzi bogate życie koncertowe i świetnie odnajduje się na wielu płaszczyznach muzycznych. Jego styl opiera się na starciu dwóch energii – z jednej strony przynależność do tradycji, z drugiej totalna wolność. Jest to efekt współpracy z takimi artystami jak: Markus Stockhausen, John Medeski, John Scofield, Andreas Staier, Leszek Kułakowski, Marcin Masecki, Mitch & Mitch. Współtwórca niezależnego wydawnictwa Alpaka Records. PESH, BLED, Tomasz Chyła Quintet czy kwartet trąbek historycznych Tubicinatores Gedanenses to tylko niektóre z zespołów, w które jest zaangażowany. Lider zespołu Emil Miszk & The Sonic Syndicate, z którym w roku 2019 zdobył najbardziej prestiżową nagrodę środowiska muzycznego w Polsce – nagrodę FRYDERYK w kategorii Jazzowy Debiut Roku za album „Don’t Hesitate!”.
Miejsce: sala ToTu (I piętro) | Czas trwania: ok. 90 min | Bilety: 35 zł
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024