Z wielką radością zapraszamy Państwa na grudniowe pokazy w ramach eXperymentalnej Sceny XS! Terminy przewidziane są na 4 oraz 5 grudnia (poniedziałek i wtorek) od godziny 19.00. Wstęp wolny!
Program wydarzenia:
4 grudnia (poniedziałek) godzina 19.00:
1. | NIE MOŻESZ USŁYSZEĆ BOGA | – monodram
Scenariusz powstał z pomocą metody Verbatim na podstawie rozmów z niewidomym mężczyzną. Celem projektu jest pogłębienie szeroko rozumianego świata osób niewidomych, ich
emocjonalności i ich perspektywy. Przedstawienie jest oparte głównie na dźwiękach dzięki czemu osoby widzące mogą poczuć świat w namiastce tego jak czują go osoby niewidome a osoby niewidome mogą w pełni skorzystać z tego wydarzenia
teatralnego. Jest to niezwykła opowieść o człowieku, w świecie, w którym słyszy się ściany, widoki wpadają w dłonie i je się nie oczami a nosem. Historia o miłości, przeciwnościach losu, wielkiej odwadze i uporze w dążeniu do samodzielności. Rozmawiamy o granicach, blokadach, strachu, niepewności i wątpliwościach. Jak czuć się pełnowartościowym mężczyzną będąc mężczyzną niepełnosprawnym? Czym właściwie jest “męskość” i co ją definiuje? Wspólnie przeniesiemy się do świata, w którym ściany mówią ale Bóg milczy. Ale czy na pewno?
Scenariusz NIE MOŻESZ USŁYSZEĆ BOGA wziął udział w Konkursie na najlepszy scenariusz dokumentalny i został wytypowany z pośród ponad 30 scenariuszy napływających z całej Polski do Instytutu Grotowskiego. Wraz z 7 innymi tekstami wziął udział u konkursie na Czytanie Performatywne w Festiwalu Teatru na Faktach
w Instytucie Grotowskiego gdzie został wyróżniony przez komisję.
Monodram powstał w ramach Festiwalu na Faktach w Instytucie Grotowskiego, można go było również zobaczyć podczas tegorocznych Dni Otwartych Muzeum Narodowego w Krakowie.
Tekst sztuki można przeczytać w październikowym numerze miesięcznika „Dialog”.
Czas trwania – 30 min
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Reżyseria: Julia Bukała
Występuje: Artur Zudzin-Wiśniewski
Muzyka: Ariel Kamiński
2. | STANY METAFORALNE |
To tytuł pracy dyplomowej obronionej na kierunku Somatyka w tańcu i terapii na Akademii Muzycznej w Łodzi. Projekt ten opowiada o ucieleśnieniu stanów mentalnych, czy też emocji ujętych w metafory. Grupa młodzieży przez kilka miesięcy badała temat metafor, które mogą mieć swoje źródło w ruchu. Metafory osadzone są nie tylko w kulturze, ale również w cielesności człowieka, wpływają na ruch i interakcje z otoczeniem. Podczas spotkań uczestniczki wspólnie zastanawiały się nad wybranymi metaforami i poszukiwały ich odniesień właśnie w ciele i w ruchu. Z tych wspólnych poszukiwań powstały sekwencje ruchowe, które składają się na mikro-choreografie zwarte w spektaklu.
Jaki ruch wywołuje w nas sformułowanie „Wylewać morze łez” – odnoszące się do emocji smutku?, a co oznacza stwierdzenie „Mieć nogi jak z waty”? podczas towarzyszącego nam lęku i strachu? Jak zachowuje się nasze ciało, gdy przy okazji poczucia złości „Krew się w nas gotuje”, i dlaczego gdy się wstydzimy wolimy „zapadać się pod ziemię”, a z kolei radość odrywa nas od grawitacji?
Reżyseria i koncept: Magdalena Futrzyk
Występują: Maja Uryć, Eliza Zagórska, Wiktoria Słodka, Nina Błasińska, Wiktoria Michalska, Katarzyna Błasiak, Danusia Ungier, Anna Spałek.
5 grudnia (wtorek) godzina 19.00:
1. | animal body | wernisaż Joanny Brodniak kończący projekt „Ciao ciało_grupa laboratoryjna” w ramach stypendium Prezydenta Miasta Bytom z zakresu twórczości artystycznej i upowszechniania kultury 2023 (sala konferencyjna)
Koncepcja, wideo, montaż i opracowanie: Joanna Brodniak
| krowia |
kreacja i wykonanie: Zofia Żwirblińska
foto: Jola Staszczyk
| monkey high |
kreacja i wykonanie: Barbarelka Sitkiewicz
foto: Aleksandra Staszczyk Fotografia
de profundo Maris
kreacja i wykonanie: Dorota Makosz
foto: Aleksandra Staszczyk Fotografia
| holy crab! |
kreacja i wykonanie: Joanna Brodniak
foto i wideo: Jola Staszczyk
wsparcie: Teatr ROZBARK
2. | Burden of the bags |
Występuje: Bartosz Przybylski
Współpraca dramaturgiczna: Aleksandra Kostrzewa
Muzyka: Marco Giradrin
,,Spektakl inspirowany jest moim ojcem, jego życiem, jego śmiercią i wpływem, jaki wywarł na mnie na wielu poziomach. To także mój bardzo osobisty sposób na upamiętnienie go i zapamiętanie jego obecności w moim życiu. Główne motywacje/słowa kluczowe w tym projekcie to waga, zmęczenie, praca, odpowiedzialność, autodestrukcja, jak mogą one wpływać na ludzkie życie, i jakie niosą konsekwencje. Jak idea pracy, walki z ciężarem jest wymagająca, wyczerpująca, co to znaczy i co trzeba poświęcić, żeby dalej iść, (reinterpretacja mitu o Syzyfie). Jak sami sobie narzucamy ciężar, bo to daje nam stabilność? Znaczenie w życiu?
Jednocześnie skazując się na ciągłą walkę, na przykład ze swoim alter ego (ja to zrobię, dam radę dalej). I że ta ciągła praca skutkuje niepełnosprawnością nie tylko fizyczną, ale i psychiczną, wbrew wszelkim przeciwnościom, z powodu naprawdę silnego poczucia wartości i sensu życia (np. rodzina). Jak altruizm może cię obezwładnić i zacząć działać przeciwko tobie. Jakże wolnym potrafisz być, gdy ciągle siebie karzesz, jeśli ciągle walczysz z własnymi demonami, będąc uwięzionym pomiędzy wartościami, które jednocześnie nadają sens naszemu życiu i nas niszczą. Kiedy możesz odpocząć, jeśli możesz odpocząć, w niekończącym się cyklu, kiedy jesteś zmęczony, jeśli jest to nieustanna walka (Franz Kafka – Prometeusz)”.
Antyhermetyczne działanie i eksperymentowanie nie tylko w swoim środowisku, są istotnymi elementami w rozwoju artystycznym twórców. Przestrzeń Teatru ROZBARK staje się laboratorium młodych twórców. Gościnne prezentacje m.in. studentów Akademii Sztuk Teatralnych – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dając im szansę na ekspresję w profesjonalnych teatralnych warunkach.
Zapraszamy na nieskrępowany eksperyment, operację na otwartym organizmie zwanym materią sceny. Eksperyment ze sztuką, z czasem, przestrzenią, ruchem i światłem. Próbę najwyższych lotów – próbę zderzenia publiczności z tym, co dla młodych twórców i wykonawców najważniejsze, najaktualniejsze, najbliższe – ich własnymi eksperymentami ruchowymi, tanecznymi i scenicznymi.
Wszelkie pytania pytania dotyczące XS prosimy kierować na adres mailowy: s.letner@teatrrozbark.pl