10 marca, godz. 18:00
W programie operowo instrumentalnym wystąpią:
prof. dr hab. Robert Cieśla – tenor (Dziekan Wydziału Wokalno-Aktorskiego na UMFC w Warszawie)
prof. dr hab. Gabriela Silva – sopran (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie i Akademiia Muzyczna w Katowicach)
prof. dr hab. AM Katarzyna Makowska – fortepian (Prodziekan na Wydziale Wokalno – Aktorskim Akademii Muzycznej w Katowicach)
adt dr hab. Adam Mokrus – skrzypce
Bilety : 50 zł
Rezerwacje przez formularz: forms.gle/xBCszcg1mzhhKxVdA
Robert Cieśla
Przez 16 lat solista teatrów niemieckich: Mannheim, Basel, Mainz, Karlsruhe, Braunschweig, Komische Oper Berlin, Saarbrücken, Nürnberg, itp. Śpiewał spektakle operowe także w Szwajcarii, Francji, Belgii, Luxemburgu, Austrii, itp. Występował pod batutą znanych dyrygentów np.: Stefanem Solteszem, Günterem Neuholdem, Ivanem Törzsem. Otrzymał szereg nagród m.in. na konkursach: Ady Sari, Verviers (Belgia), dwuletnie stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki. Współpracował z Teatrem Wielkim w Warszawie, Polskim Radiem, Südwestfunk w Niemczech oraz TVP 1 i TVP 2. Współpracował przez wiele lat z Waldemarem Malickim nagrywając dla Telewizji Polskiej program pt. „Co tu jest grane”. W 2005 przeprowadził przewód habilitacyjny w Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2007 roku śpiewał z wielkim sukcesem partię Stefana w operze „Straszny Dwór” w Chicago. Odbył liczne tournée w Chinach śpiewając spektakle operowe i koncerty m.in. w Pekinie, Wuhan, Changsha 2012,2013, 2014. W 2005 ukończył studia z zakresu psychologii klinicznej na UKSW w Warszawie z wynikiem bardzo dobrym. Jest autorem programu rehabilitacji pacjentów z chorobą niedokrwienną serca za pomocą ćwiczeń oddechowych i wokalnych. W 2011 wraz z pomysłodawczynią prof. Katarzyną Jankowską – Borzykowską utworzył Międzynarodowe Studium Pieśni na UMFC w Warszawie. W 2013 Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Bronisław Komorowski nadał mu tytuł profesora sztuk muzycznych. Od szeregu lat prowadzi też działalność edukacyjną wykładając na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Współpracował również z Uniwersytetem Rzeszowskim i Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Prowadził szereg klas mistrzowskich m.in. w Rydze, Istambule, Linz. Od lat prowadzi warsztaty mistrzowskie na festiwalu „Chopin Górecki”. W 2012 i 2013 odbył tournée w Chinach. W 2013 otrzymał z rąk Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego tytuł profesora sztuk muzycznych.Był jurorem Krajowych i Międzynarodowych konkursów m.in.: Festiwalu Kultury Dziecięcej Pacanów – Norwegia, Konkursu V. Belliniego w Catanii we Włoszech. W 2015 otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medal – Zasłużony dla Kultury Polskiej. W 2016 śpiewał w przedstawieniu premierowym partię Alfreda w operze „La Traviata” G.Verdiego w Pekinie. W 2016 Otrzymał Nagrodę Rektora I Stopnia Zbiorową za utworzenie Międzywydziałowego Studium Pieśni. W 2017 śpiewał w partię Alfreda w „La Traviata” w Barcelonie (w międzynarodowej obsadzie). W 2019 śpiewał na Międzynarodowym Festiwalu China CEEC Music& Dance Zhejiang w Chinach. W 2013 – 2020 prowadził klasy mistrzowskie m.in. w: Linz Austria, Catania Włochy, Pekin, Chiny, Changsha Chiny, Lanzhou Chiny Zhejiang Chiny, Wuhan, Changsha, Valencia Hiszpania, Bari Włochy. Studenci z klasy profesora otrzymywali wielokrotnie nagrody na międzynarodowych konkursach wokalnych (ostatnio w Włoszech, II nagroda na Międzynarodowym Konkursie w Lucca dla studenta Lin Hao i II nagroda dla doktoranta Xionghua Qiao, Choi Wonhyeok – I nagroda na Turnieju Tenorów w Szczecinie 2018), Michał Rudziński – V Ogólnopolski Konkurs Wokalny (2018 Drezdenko) – 3 nagroda, doktorant Xiong Hua Qiao – International Vocal Competition – Włochy – 2 nagroda, doktorantka Zhenzhen Wang – Concorso Internationale Renato Bruson (China – Włochy) – 2 nagroda. W 2020 otrzymał Nagrodę Rektora Grand Prix oraz Nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Gloria Artis Zasłużony dla Kultury.
Gabriela Silva
pochodzi ze Świętochłowic, jest absolwentką Wydziału Wokalnego-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie; kształciła głos pod kierunkiem prof. Krystyny Szczepańskiej oraz prof. Haliny Słonickiej. Odniosła wielki sukces, debiutując rolą Paminy w Czarodziejskim Flecie Mozarta w Walencji, w inscenizacji Warszawskiej Opery Kameralnej. Podziwiana była na scenach w Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Portugalii, Francji, Szwajcarii, Szwecji, Izraelu, Tunezji, Indiach, Japonii, we Włoszech oraz w Ameryce Południowej. Od 1988, przez trzy kolejne lata, brała udział w Festiwalu Mozartowskim w Madrycie, gdzie występowała w rolach Paminy, Konstancji (Uprowadzenie z Seraju) i Fiordiligi (Così fan tutte). Jako Donn’Anna, na zaproszenie Opery Narodowej w Rydze, wyjechała wraz z tamtejszą produkcją Don Giovanniego na tournée po Izraelu. Gościnnie występowała w roli Abigaille (Nabucco) w Porto (Portugalia). Wraz z Teatrem Wielkim w Łodzi wyjechała na tournée po Niemczech w produkcji Viva Verdi. Z zespołem Opery Śląskiej w Bytomiu występowała w partii Abigaille, od kilku lat biorąc udział w letnich tournée po Niemczech, Szwajcarii i Holandii. Partię Abigaille wykonywała również na Festiwalu Operowym w Weisel z Operą NOVA w Bydgoszczy. Z tym samym zespołem występowała w roli Saffi w Baronie Cygańskim podczas tournée po Niemczech. W 2008 wystąpiła w koncercie verdiowskim w Filharmonii Berlińskiej z towarzyszeniem Orkiestry La Passione. Wraz z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej wyjechała na tournée po Hiszpanii, z dużym sukcesem wykonując partię Kostelnički w Jenůfie Janačka. W tym samym roku wystąpiła na koncercie w Bangalore (Indie) podczas tamtejszego Festiwalu Kultury Polskiej. Gabriela Silva od kilku lat prowadzi klasę śpiewu solowego na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz jest profesorem na Uniwersytecie Muzycznych F. Chopina w Warszawie.
Katarzyna Makowska
Katarzyna Makowska ukończyła studia w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Moniki Sikorskiej-Wojtachy. Jest laureatką konkursów uczelnianych, ogólnopolskich oraz konkursu M. Magina w Paryżu. Studia muzyczne uzupełniała na kursach pianistycznych pracując pod kierunkiem m.in. W.Mierżanowa,R.Baksta,J.Lateinera oraz na kursach muzyki kameralnej prowadzonych przez Y.Bronfmana, E.Ax’a, I.Sterna, Yo-Yo-Ma, P.Frank, J.Laredo. Odbyła dwuletnie studia podyplomowe w Scuola Superiore di Musica da Camera del Trio di Trieste w Trieście (1993-95) oraz w Hochschule fur Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (1995-96). Jako członek zespołu „Lutosławski-Trio“ brała udział w takich festiwalach jak: Kielecka Wiosna Muzyczna, Festiwal Muzyki Współczesnej w Szczecinie, Cieszyńska Wiosna Muzyczna, Górnośląski Festiwal Sztuk Kameralnych. Dokonała nagrań dla Telewizji Polskiej, Telewizji Izraelskiej, rozgłośni ORF; koncertowała w kraju i za granicą. Obecnie jest pracownikiem Wydziału Wokalno-Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi ożywioną działalność koncertową. Jako pianista-akompaniator towarzyszy solistom na wielu konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych a także na kursach muzyki wokalnej (Krynica-Zdrój, Radziejowice).
Adam Mokrus
Urodzony 19 marca 1978 r. w Rudzie Śląskiej. W latach 1997-2002 studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Pawła Puczka i adt Beaty Warykiewicz Siwy, a także w klasie kameralistyki m.in. u prof. Urszuli Bożek-Musialskiej oraz asyst. Marka Mosia; studia ukończył z wynikiem celującym. W latach 2002-04 kontynuował naukę na studiach podyplomowych w macierzystej uczelni pod kierunkiem adt. Piotra Pławnera i prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej. Swoje umiejętności wiolinistyczne doskonalił również na kursach mistrzowskiej interpretacji m.in. pod kierunkiem prof.: Konstantego Andrzeja Kulki, Stefana Kamasy i Romana Jabłońskiego podczas festiwalu Musica Festa Gedaniae w Gdańsku, gdzie uzyskał dyplom oraz nagrodę dla najlepszego uczestnika. Występował jako solista z orkiestrą Filharmonii Śląskiej w Katowicach, orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej, a także Polską Filharmonią Kameralną Sopot. Jako solista jak i kameralista uczestniczył w wielu koncertach i festiwalach. Do swoich najważniejszych doświadczeń artystycznych zalicza wspólny koncert u boku Konstantego Andrzeja Kulki (Częstochowa, 2005 r.). Od marca 2003 roku pracuje jako koncertmistrz orkiestry symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej, z którą występował w kraju i za granicą (Niemcy, Korea Południowa). Obok działalności artystycznej zajmuje się także działalnością pedagogiczną, pracując jako adiunkt w Akademii Muzycznej w Katowicach.