Wystawa od 20 czerwca do 19 lipca 
Mój świat to mozaika

Widzę i czuję świat jak mozaikę, która z odległości tworzy spójny obraz, natomiast z bliska jest mnóstwem elementów. Im bardziej się zbliżam, tym mocniej wszystko się rozszczepia i rozczłonkowuje.
Dla jednych to łączenie, a dla mnie dzielenie, i na odwrót, taka gra – zabawa, w której chodzi o to, by zobaczyć całość i jednocześnie szybko rozłożyć ją na poszczególne cząstki, a te na kolejne, i tak w nieskończoność.
Z odległości, kiedy zmrużę oczy, obraz zlewa się w barwny monolit, płynnie rozmywają się granice między kolorami i kształtami. Kiedy zaś otwieram szeroko oczy i skupiam wzrok, granice między kawałkami są wyraźne i ostre, poszczególne elementy mają swoje barwy i kształty, a każda próba przybliżenia powoduje kolejne rozczłonkowanie i podziały.
To bardzo ważny aspekt pracy przy tworzeniu mozaiki: „rozłupać na kawałki jakąś część materii, by potem złożyć ją w całość, powołując do życia nowy byt”.
Mozaika to dla mnie wybór pewnej drogi, która zmusza do nieustannej analizy otaczającego świata, to sposób widzenia i myślenia oraz potrzeba składania w całość pozornie obcych elementów. Mozaika jest językiem wizualnym, wyrażającym się przez formę i kolor oraz działanie odbitych od niej promieni światła. To również potrzeba szukania tego wyjątkowego fragmentu, który, wypełniając puste miejsce i jednocześnie doskonale uzupełnia całość.
Ciągle szukając, znajduję piękne kawałki, które mimo swojej wyjątkowości nie pasują do obecnie układanego obrazu. Odkładam je na bok, wierząc, że przyjdzie na nie czas i powstanie dzieło, w którym będą najważniejszym, niezastąpionym ogniwem, a one czekają cierpliwie, aż staną się częścią nowej, niewymyślonej jeszcze wizji.
Zajmując się mozaiką, tak wymagającą i czasochłonną techniką, zdaję sobie sprawę, że nie do końca pasuję do współczesnego, pędzącego świata, gdzie powstają w pośpiechu nietrwałe przedmioty do szybkiego zużycia.
Kontestuję w ten sposób rzeczywistość, buntując się wobec niektórych mechanizmów rządzących współczesnością. Żywię przekonanie, że kiedyś mój „osobisty kawałek” dopełni resztę całości.
Głęboko wierzę, że obcując z mozaiką, doświadczam i zbliżam się do mistycznego świata dawnych twórców, zdobiących sklepienia świątyń. Decydując się na tak mozolną pracę i wielomiesięczne czekanie na jej rezultat, manifestuję wewnętrzną niezgodę na wszechogarniający pośpiech, a mozaika jest najlepszym lekarstwem na tempo i nerwowość otaczającego świata.
Polecam mozaikowanie jako sposób na zatrzymanie, relaks i zostawienie po sobie trwałego, namacalnego śladu.

Magdalena Tomal-Wichrowska


Artystka plastyk; kuratorka Festiwalu Sztuki Wysokiej; właścicielka i założycielka Galerii Sztuki Użytkowej Stalowe Anioły (obecnie Pracowni Stalowe Anioły); promotorka kultury, sztuki i rzemiosła art. Laureatka Muzy 2002 – Nagrody Prezydenta Bytomia w dziedzinie kultury.

Laureatka Wyróżnienia Bytomskiej Izby Przemysłowo-Handlowej „Menager Kultury” za rok 2022.

Magdalena Tomal-Wichrowska zajmuje się malarstwem, grafika, polichromią ścienną, witrażami i mozaikami wielkoformatowymi. Mozaika jest najistotniejszym elementem jej twórczości.

Odpowiada za każdy etap powstawania dzieła od projektowania, doboru materiału, poprzez wycinanie i złocenie kafli do realizacji i montażu.

W czasie 24 lat działalności wykonała, z Katarzyną Sokołowską oraz zespołem Pracowni Stalowe Anioły, wiele realizacji świeckich i sakralnych na terenie Śląska: w Gliwicach (2017-2019), Rybniku (2018-2019), Tarnowskich Górach(2019-2020) oraz w Turze(2021-2022).

Oprócz pracy twórczej udziela się społecznie, działa w stowarzyszeniach i fundacjach na rzecz promowania sztuki i rzemiosła. Współzałożycielka Fundacji Śląskie Obrazy. Od 2004 członkini bytomskiego Stowarzyszeniu Liga Kobiet Nieobojętnych.

Od 24 lat organizuje międzynarodowy Festiwal Sztuki Wysokiej w Bytomiu i od 13 lat Mały Festiwal Sztuki Wysokiej – konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży.

Od początku działalności równolegle z pracą twórczą zajmuje się pracą z dziećmi i młodzieżą prowadząc warsztaty twórcze ze szczególnym naciskiem na mozaikę i inne rzemiosła artystyczne. Bierze czynnie udział w projektach o charakterze społecznym promując mozaikę artystyczną realizowanych z budżetu Miasta Bytomia – Lokalne działania (2020-2022) i z NOWEFIO.

W 2019 i 2020 r. dla Bytomskiego BECEKu współtworzyła i prowadziła projekt Becekowe Mozaiki. W Bielsku-Białej realizowała projekty w zakresie mozaiki artystycznej z Miejskim Domem Kultury im. W. Kubisz w Bielsku-Białej – Mozaiki BB w 2020 oraz w roku 2021 „Sztuka współtworzenia”.

Efektem w/w działań i projektów było powstanie w przestrzeni miejskiej Bytomia i Bielsku-Białej mozaikowych murali. Obecnie pracuje w Centrum Zdrowia Psychicznego WSS4 w Bytomiu na Oddziale Dziennym na stanowisku terapeutki zajęciowej.

W 2023 brała udział jako mentor w pilotarzaowym projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju pt. “Uczelnie Przyszłości – nowe możliwości w zakresie kształcenia”

 

Katarzyna Sokołowska


Ukończyłam Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Grafiki w Katowicach w 1996 r. Dyplom wyróżniony medalem w pracowni rysunku u prof. J.Rykały i w pracowni grafiki u prof. S.Kluski.

Brałam udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych oraz projektach artystycznych w kraju i zagranicą. Moje prace znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą min. w USA, Kanadzie, Niemczech, Holandii, Hiszpanii, Włoszech.

Uprawiam malarstwo sztalugowe i rysunek. Projektuję i wykonuje wielkoformatowe malowidła ścienne oraz mozaiki do wnętrz publicznych i prywatnych. Zajmuje się projektowaniem i aranżacją wnętrz, współpracując z architektami i innymi artystami.

Od wielu lat współpracuję z Magdaleną Tomal-Wichrowską właścicielką pracowni Stalowe Anioły, z którą stworzyłyśmy wiele projektów artystycznych min.szatę graficzną miesięcznika Rynek 7 w Bytomiu, malowidła ścienne dla firm prywatnych jak i kościoła w Gliwicach. Wykonałyśmy projekty i mozaiki dla kościołów w Gliwicach, Rybniku, Bibieli, Tarnowskich Górach, Turzu.

W uznaniu za dorobek artystyczny we wrześniu 2014 r. otrzymałam Medal Honorowy przyznawany prze Ligę Kobiet Nieobojętnych.

PASJA RODZI PROFESJONALIZM

Moja pasja do ceramiki, zaczęła się jeszcze przed studiami w pracowni ceramiki KERAMOS w Bytomiu , gdzie pracowałam przez 2 lata. Tam poznałam cały proces powstawania produktu ceramicznego, począwszy od formowania go w glinie, wypalania w piecu, szkliwienia oraz zdobnictwa.

Piękno tego złożonego procesu zapisało się we mnie i miało duży wpływ na to, że wybrałam ceramiczną mozaikę jako jedną z piękniejszych technik do wyrażania się w sztuce.

Mozaika daje też wiele możliwości przy projektowaniu wnętrz. Do jej największych zalet należy trwałość i odporność na warunki atmosferyczne oraz utrzymująca się intensywność kolorów bez względu na upływający czas, co potwierdzają licznie zachowane antyczne obiekty.

Z Magdą współdzielimy tą pasję do mozaiki i chętnie podejmujemy się coraz to większych wyzwań projektowych i wykonawczych. Zawsze z uwzględnieniem stylu zastałej architektury i oczekiwań inwestora. Współpracując w tym zakresie z doświadczonymi rzemieślnikami z zakresu kowalstwa artystycznego, metaloplastyki oraz stolarki.

Szczegóły wydarzenia
PAŁAC W MIECHOWICACH
PAŁAC W MIECHOWICACH
Szczegóły wydarzenia