30 października (poniedziałek), godz. 19:00 Opowiedz nam o przyszłości, Fundacja Scena Współczesna (Teatr Tańca Zawirowania) | w ramach Sieci Scen Prezentacyjnych
Bilety w cenie: 30 zł ulgowy, 40 zł normalny
Choreografia: Elwira Piorun
Scenariusz: Włodzimierz Kaczkowski
Tancerze: Michał Góral, Anna Banasik
Wizualizacja: Julia Ruszczyńska
Animacja: Dominika Struzik
Czas: 50 minut (bez przerwy).
Człowiek wyruszył na spotkanie innych światów, innych cywilizacji, nie poznawszy do końca własnych zakamarków, ślepych dróg, studni, zabarykadowanych, ciemnych drzwi.
Stanisław Lem „SOLARIS”.
Przedstawienie Opowiedz nam o przyszłości jest inspirowane powieścią pt. Solaris Stanisława Lema. Opowiada o bohaterze, który skierowany na obcą planetę mierzy się samotnie ze swoimi wspomnieniami, lękami i traumami. Postawiony naprzeciwko oceanu, który materializuje jego wizje, musi sam określić, na ile chce im się przeciwstawić, a na ile ulec. Wspaniała metafora ludzkiej egzystencji opisana przez Lema staje się obecnie jeszcze bardziej aktualna w czasach, kiedy technologie próbują manipulować umysłami ludzkimi. Dodatkową wartością przedstawienia jest ruch i taniec stanowiący podstawowy środek przekazu. Dzięki temu historia nabiera głębszego znaczenia. Wszystko to dzieje się w otoczeniu realizacji filmowych, które już dawno stały się częścią naszego życia. Czy to jest przyszłość, czy już teraźniejszość i czy na pewno musi się dziać na obcej planecie?
Elwira Piorun na scenie od ponad 40 lat. Jest tancerką, choreografką, pedagogiem tańca i współzałożycielką Teatru Tańca Zawirowania, pierwszego w Warszawie regularnego zespołu tańca współczesnego. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie z 1980 roku. Wieloletnia tancerka Baletu Teatru Wielkiego w stolicy, od 1987 roku solistka tego teatru. Jednocześnie studiowała na Akademii Muzycznej w Warszawie pedagogikę tańca. Elwira Piorun na swoim koncie ma główne role m.in. w “Giselle”, “Fortepianissimo”, “Nienasyceniu”. Jej podstawową techniką jest taniec współczesny, ale jako pedagog uczy również tańca klasycznego, elementów jogi i pilatesu. W 1989 roku artystka przeniosła się do Dortmundu, gdzie przez 6 lat tańczyła główne role w baletach Jurka Makarowskiego oraz Ivana Vamosa. Wróciła do Teatru Wielkiego w Warszawie w 1997 roku. Tam pojawiły się jej pierwsze prace choreograficzne: “Kindertotenlieder” do muzyki Mahlera i “Tylko raz w życiu”, balet oparty na życiorysach Isadory Duncan i Sergiusza Jesienina. – Tańczyła dużo, często główne role. Chyba najbardziej osobistym spektaklem był “Kindertotenlieder” do muzyki Gustava Mahlera tańczony w kościele w Dortmundzie. Układała tez choreografie do kilku oper z repertuaru Teatru Wielkiego. Po odejściu z Opery Narodowej współpracowała przez rok z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu. Wzięła udział w choreografiach “Barocco” Jacka Przybyłowicza oraz “Tango z Lady M.” i “Przypadki pana von K.” Ewy Wycichowskiej. Artystka stworzyła również choreografię spektakli “Jeśli kochasz, zabij” we współpracy z Atelier Polskiego Teatru Tańca oraz “W stronę światła… z zawiązanymi oczami”. Obecnie jest dyrektorem artystycznym Teatru Tańca Zawirowania i bierze udział w większości jego produkcji, aktywnie uczestnicząc przy tworzeniu choreografii. Do tej pory powstały: “Przytul mnie” (2004), “Jeśli kochasz, zabij” (2005), “W stronę światła… z zawiązanymi oczami” (2006), “Nic tylko błękit” (2008), “Chopin ambiente” (2009), “Po godzinach” (2007), “Innocent when you dream” (2010), “Zbliżenia” (2011), “Wody i powietrza” (2012), “50 twarzy Ewy” (2013), “Tomorrow” (2014).”Where should we go?” ( 2016 ) „Real Love ( 2018 ) Jest współtwórcą polsko – hinduskiego przestawienia ; „The crossing” we współpracy z Navdhara Dance Company z Mumbaju. Jest współorganizatorem 18 edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania. W 2013 roku została zaproszona do współpracy z Ido Tadmorem i Rachel Erdos, czego efektem jest dobrze przyjęty w Izraelu dwuczęściowy spektakl “Rust&Engage”. Współpraca z zespołem Machol Shalem była kontynuowana spektaklem HA. E. The Absence of yes. Jej zespół Zawirowania ponad 100 razy prezentował swoje spektakle zagranicą w 40 krajach, na czterech kontynentach. Jej ostatnie realizacje choreograficzne to: „Tańcząc Boską Komedię” prezentowany na Festiwalu w Bielefeldzie w Niemczech i „Opowiedz nam o przyszłości wg „ Solaris” Stanisława Lema, prezentowany dwukrotnie w Izraelu. Od wielu lat prowadzi intensywne działania na rzecz popularyzacji tańca współczesnego w Warszawie. Oprócz corocznego Festiwalu współorganizowała Spotkania z Teatrem Tańca w Okęckiej Sali Widowiskowej Domu Kultury „Włochy”. Chociaż jest aktywną tancerką i występuje w większości przedstawień w swojej choreografii, w ostatnich latach poświęca się również prowadzeniu warsztatów tanecznych oraz pracy z młodzieżą. Uczyła tańca w Państwowej Szkole Baletowej i we własnej Akademii Tańca Zawirowania na Wspólnej 61. Od 2019 roku jest współorganizatorką Centrum Tańca Zawirowania w Warszawie.
Organizatorem Sieci Scen Prezentacyjnych jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.