Zapraszamy Państwa na pierwsze pokazy realizowane w ramach eXperymentalnej Sceny XS w sezonie 2023/24 w Teatrze Rozbark. Dla wszystkich wstęp wolny!
Już 18 października (środa) o godzinie 20.00 wystąpią:
Julia Lewandowska – ,,Pandora”
Scenariusz, reżyseria, wykonanie, opracowanie muzyczne i scenograficzne: Julia Lewandowska
Czas trwania: 30 minut
Informacja o spektaklu:
Scenariusz, reżyseria, wykonanie, opracowanie muzyczne i scenograficzne: Julia Lewandowska
Czas trwania: 30 minut
Informacja o spektaklu:
Jedna z kwestii bohatera filmu Trishna. Pragnienie miłości Michaela
Winterbottoma szczególnie zapadła mi w pamięć – “W Kamasutrze napisane jest, że mężczyzna może współżyć z trzema rodzajami kobiet. Służką, panną i kurtyzaną. Którą z nich jesteś?”. Głównym tematem mitów greckich jest stopniowa degradacja kobiet, które z wolna tracą początkowy status istot świętych, by na koniec zejść do roli inwentarza. Podobnie jest w mitologii hebrajskiej, gdzie Jahwe
karze Ewę za spowodowanie upadku człowieka. Następnie, aby ukryć pierwotną boskość Ewy – jej tytuł “matka wszystkiego, co żyje” przetrwał w Ks. Rodzaju – mitografowie czynią z niej istotę uformowaną z żebra Adama, co jest anegdotą opartą na dwuznaczności wyrazu cela oznaczającego zarówno “żebro”, jak i
“nieszczęście”. Nie godzę się na podrzędność kobiet wobec mężczyzn. Chcę z tym walczyć poprzez dawanie odwagi kobietom, które czują się pokrzywdzone, nieważne, podległe mężczyźnie. Denerwuje mnie sytuacja, w której ktoś zmusza nas do odgrywania jakiejś jednej roli społecznej. Dlatego trzy wcielenia kobiet – wstydliwa panna, zapracowana służąca i dumna kurtyzana to oblicza jednej postaci. Odwracając kolejność pojawiania się kolejnych bohaterek, chciałam ujawnić kobiece dochodzenie do wolności.
Winterbottoma szczególnie zapadła mi w pamięć – “W Kamasutrze napisane jest, że mężczyzna może współżyć z trzema rodzajami kobiet. Służką, panną i kurtyzaną. Którą z nich jesteś?”. Głównym tematem mitów greckich jest stopniowa degradacja kobiet, które z wolna tracą początkowy status istot świętych, by na koniec zejść do roli inwentarza. Podobnie jest w mitologii hebrajskiej, gdzie Jahwe
karze Ewę za spowodowanie upadku człowieka. Następnie, aby ukryć pierwotną boskość Ewy – jej tytuł “matka wszystkiego, co żyje” przetrwał w Ks. Rodzaju – mitografowie czynią z niej istotę uformowaną z żebra Adama, co jest anegdotą opartą na dwuznaczności wyrazu cela oznaczającego zarówno “żebro”, jak i
“nieszczęście”. Nie godzę się na podrzędność kobiet wobec mężczyzn. Chcę z tym walczyć poprzez dawanie odwagi kobietom, które czują się pokrzywdzone, nieważne, podległe mężczyźnie. Denerwuje mnie sytuacja, w której ktoś zmusza nas do odgrywania jakiejś jednej roli społecznej. Dlatego trzy wcielenia kobiet – wstydliwa panna, zapracowana służąca i dumna kurtyzana to oblicza jednej postaci. Odwracając kolejność pojawiania się kolejnych bohaterek, chciałam ujawnić kobiece dochodzenie do wolności.
,,Lekker”
Reżyseria i koncepcja: Marika Kornacka
Twórcy: Andżelika Fafanów, Michał Konopka, Adrianna Helena Mrowiec, Artur Gołuch, Joanna Dłużniewska, Natalia Koper, Patryk Sojka, Zofia Żwirblińska
Czas trwania: 50 minut
Informacja o spektaklu:
Panie świata! Jako, że Twoją świętą wolą było wysłuchać moich błagań I pozwolić mi wyjść na świat, zatem proszę Cię, drogi Boże, Nie pozwól mi krzywdzić więcej mojej mamy, ukochany Boże! Wszechmocny mój obrońco, człowieka chronisz przed wszelkim złem. Chroń także mnie, umiłowany Boże, abym przedwcześnie jej nie straciła. Dodaj siły i mocy wszystkim mym członkom, bym była zdrowa, a od mojej matki Oddal wszystkie złe czyny przeze mnie spowodowane, które skazują ją na płacz. Boże mój! Panie mój! Mój ojciec to gnój, ty nigdy przy nim nie stój! Ale wybacz mu, kiedy będzie w niebie u Ciebie. A memu ciału daj czas na odzyskanie sił, jako że dzieciństwo było dla mnie czymś złym. Nie pozwól mi postradać zmysłów i wysłuchaj wszystkiego, o co proszę. Miej baczenie nade mną, nad moją matką i też moim ojcem, który nigdy nie był ojcem, daj mu siły ku pomocy! Drogi Boże! Raz jeszcze Cię proszę, nie opuszczaj mnie za me czyny złe. Pozwól mi rozwijać się. Wspieraj me siły i zdrowie. Amen.
Reżyseria i koncepcja: Marika Kornacka
Twórcy: Andżelika Fafanów, Michał Konopka, Adrianna Helena Mrowiec, Artur Gołuch, Joanna Dłużniewska, Natalia Koper, Patryk Sojka, Zofia Żwirblińska
Czas trwania: 50 minut
Informacja o spektaklu:
Panie świata! Jako, że Twoją świętą wolą było wysłuchać moich błagań I pozwolić mi wyjść na świat, zatem proszę Cię, drogi Boże, Nie pozwól mi krzywdzić więcej mojej mamy, ukochany Boże! Wszechmocny mój obrońco, człowieka chronisz przed wszelkim złem. Chroń także mnie, umiłowany Boże, abym przedwcześnie jej nie straciła. Dodaj siły i mocy wszystkim mym członkom, bym była zdrowa, a od mojej matki Oddal wszystkie złe czyny przeze mnie spowodowane, które skazują ją na płacz. Boże mój! Panie mój! Mój ojciec to gnój, ty nigdy przy nim nie stój! Ale wybacz mu, kiedy będzie w niebie u Ciebie. A memu ciału daj czas na odzyskanie sił, jako że dzieciństwo było dla mnie czymś złym. Nie pozwól mi postradać zmysłów i wysłuchaj wszystkiego, o co proszę. Miej baczenie nade mną, nad moją matką i też moim ojcem, który nigdy nie był ojcem, daj mu siły ku pomocy! Drogi Boże! Raz jeszcze Cię proszę, nie opuszczaj mnie za me czyny złe. Pozwól mi rozwijać się. Wspieraj me siły i zdrowie. Amen.
Udostępnij wydarzenie