14 listopada (wtorek), godz. 19:00 VALESKA VALESKA VALESKA, koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik | FUNDACJA PERFORMA | Spektakl grany w ramach Sieci Scen Prezentacyjnych
Spektakl przeznaczony dla osób dorosłych 18+. Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.
W spektaklu VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA czwórka tancerzy:ek zaprasza widzów do instalacji performatywnej w przestrzeni na styku kabaretu, cyrku, kinderbalu i wystawy w galerii sztuki nowoczesnej. Punktem wyjścia jest życiorys i twórczość Valeski Gert – jej osobliwa, całkowicie oderwana od konwenansów praktyka artystyczna oraz współczesna, niestabilna rzeczywistość zderzona z realiami pracy współczesnych freelancerów. Być może odpowiedzią na niestabilną naturę naszych czasów może być język groteski? Valeska Gert specjalizowała się w solowych miniaturach tanecznych o solidnej dawce ekscentryzmu, pełnych wyrazistej mimiki. Deformowała w nich rzeczywistość, dążąc do absurdu i abstrakcji, wykorzystując własne ciało jako instrument. Uważana za prekursorkę awangardowego performance’u, jednocześnie nigdy nie weszła do tanecznego mainstreamu. VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA to kolaż na bazie materiałów dokumentalnych z życiorysu Gert, (i)grający z faktami i wyobrażeniem. To spektakl-kapsuła czasu, bazujący na groteskowej obecności performerów:ek, którzy poruszają ważne tematy, niekoniecznie w poważny sposób.
Dominika Knapik – jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką. Absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim. Laureatką wielu stypendiów (DanceWeb w 2007 roku, ArtsLink w 2009, a w 2011 roku stypendium Ministerstwa Kultury) i rezydencji artystycznych (m.in. Tanzhaus Düsseldorf). W 2008 roku współzałożyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers. Współpracuje z instytucjami krajowymi i zagranicznymi, np. Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Nowy Teatr w Warszawie, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, MCHAT/Moskwa, Thalia Theater w Hamburgu, Schauspielhaus Bochum czy University of Michigan. Jako choreografka współpracowała m.in. z: Igą Gańczarczyk, Eweliną Marciniak, Mają Kleczewską, Radkiem Rychcikiem, Anną Smolar, Anną Augustynowicz, Pawłem Łysakiem, Janem Klatą, Moniką Strzępką, Pawłem Miśkiewiczem, Remigiuszem Brzykiem, Bartoszem Szydłowskim, Malcolmem Tulipem, Julią Wissert i Olafem Kröckiem. Autorka choreografii do większości spektakli Eweliny Marciniak. Laureatka wielu nagród indywidualnych (m.in. Złotej Maski za Leni Riefenstahl. Epizody Niepamięci, Nagroda Prezydenta Miasta Rzeszowa za Choreografię do Portretu Damy, nagroda za choreografię do spektaklu Baba- Dziwo w ramach konkursu Klasyka Żywa 2019) oraz nagród kolektywnych (Tukan OFF/PPA Wrocław za spektakl „Nie ja”, I Nagroda w Konkursie „Nowe Sytuacje” podczas Fesiwalu Malta w 2008 roku za spektakl ‚keret”). Od 2017 roku pracuje jako reżyserka. http://dominikaknapik.com/bio
Koncept, reżyseria, choreografia: Dominika Knapik,
Asystent choreografki: Dominik Więcek,
Kreacja i performans: Daniela Komędera – Miśkiewicz, Dominika Wiak, Dominik Więcek, Monika Witkowska,
Scenariusz i dramaturgia: Patrycja Kowańska,
Reżyseria światła, video: Wolfgang Macher,
Muzyka: Doministry Dominik Strycharski,
Kostiumy: Dominik Więcek,
Kierowniczka produkcji: Alicja Berejowska (Perform for Change),
Produkcja: Fundacja Performa,
Partnerzy: Centrum Kultury w Lublinie, Lubelski Teatr Tańca, Teatr Łaźnia Nowa, Dom Utopii -Międzynarodowe Centrum Empatii, Instytut im. Jerzego
Grotowskiego,
Czas: 62 min. (bez przerwy).
Premiera spektaklu dofinansowana jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia choreograficzne 2022, finansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Premiera spektaklu zrealizowana dzięki wsparciu prywatnego sponsora – Dominiki Knapik. Szczególne podziękowania dla Krakowskiego Centrum Choreograficznego, Stowarzyszenia Edukacji Krytycznej, Kamili Kamińskiej i Marka Gluzińskiego.
Organizatorem Sieci Scen Prezentacyjnych jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.